Vanliga frågor – FAQ

Här kan du klicka dig till svar på ett antal ofta förekommande frågor.
Svaren kan säkert bli bättre och du är välkommen att ge förslag till ändringar och till nya frågor. Mejla till webmaster@snso.se

I den här avdelningen försöker vi ge tips om vad man kan svara på frågor som besökare ofta ställer. Givetvis har vi inte svar på allt, och vi kan heller inte garantera att våra tips alltid är bra. Men ändå. Klicka på lämplig fråga för att få svar.

Om du som stödperson råkar ut för frågor som du tycker borde tas upp i den här listan så skicka ett mejl om det till webmaster. Detsamma gäller om du anser något svar vara felaktigt eller något tips dåligt.

1. Vilken dator ska jag köpa?
2. Vilket internetabonnemang behöver jag?
3. Hur skaffar jag e-postadress?
4. Vad ska jag använda för e-postprogram?
5. Hur för jag över bilder från kamera till datorn?
6. Hur laddar jag in program i datorn?
7. Hur tar jag bort program ur datorn?
8. Har jag tillräcklig säkerhet i min dator?
9. Hur byter jag antivirusprogram?
10. Vilken webbläsare ska jag ha?
11. Vilket ordbehandlingsprogram är bäst?
12. Kan jag behålla Windows XP eller måste jag byta?
13. Vad menas med datorns prestanda?
14. Behöver jag rensa min dator?
15. Varför går min dator så j-a segt?
16. Hur kan jag få hjälp med min krånglande dator?
17. Hur skriva ut information om viss kurs till besökare?
18. Vad är Microsoft OneDrive (fd SkyDrive)?
19. Vad är en Chromebook?



Välkommen till

SeniorNet Södermalm


Vi återgår nu, undan för undan, till normal verksamhet. Vi tar vår egen och våra besökares hälsa på största allvar, så precis som före pandemin kan det inte bli. Du behöver också hjälpa till. Läs mer om detta här!

Kanelbullen, vårt populära IT-café på Rosenlundsgatan 44A, öppnar vi den 23 augusti under så smittsäkra former som möjligt.

Vår devis är “Seniorer lär seniorer IT” och det gör vi med kurser och dataträffar för våra medlemmar.

Alla seniorer som har frågor eller önskar särskild hjälp med felsökning eller undervisning kan få det via Kanel Digital  (Zoom-möten) eller genom tidsbokad support (som endast är för medlemmar).

Medlemmar som kan tänka sig att ge support, undervisa eller felsöka är mycket välkomna att höra av sig till info@snso.se. Det är en väldigt stimulerande, rolig och viktig uppgift!

Med våra ca 900 medlemmar är vi en av de största klubbarna i SeniorNet Sweden.

SeniorNet Sweden

Vår hemsida har vissa delar som använder s.k. kakor/cookies. Vill du veta mer om det, så klicka här.

Besök SeniorNet Swedens IT-forum

Här kan du som är medlem logga in och ställa frågor till hela föreningens IT-kunniga medlemmar. Forumdörren

Våra samarbetspartners

SeniorNet Sweden

som är vår moderorganisation.


Södermalms stadsdelsförvaltning, som hjälper oss bland annat med vår lokal, IT-cafét Kanelbullen


som också driver Tanto Seniorlokus där Kanelbullen är belägen



som är vår samarbetspartner för våra studiecirklar, kurser och dataträffar.



som ser till att våra datorer är säkrade mot virus och annat elände



som håller oss uppdaterade i IT-samhället och erbjuder rabatterad prenumeration för SeniorNets medlemmar


som förser klubbens datorer med Microsoft-program till lågpris

Top